onsdag 20 juli 2011

Orientering och spår

Igår var det en riktig heldag, vi drog iväg på morgonen för lite orientering efter naturpasset. Jag har verkligen upptäckt min favoritmotion, jag kan vandra omkring i timmar för att leta kontroller. Det är ganska krävande terräng där ute på Åstön vart passet är, igår var det värst hittills, uppför klippor, nerför klippor ibland på alla fyra. Ibland får man hoppa över klyftor och jag som är så höjdrädd känner mig så jäkla stark när jag klarar av det. Spot kutade omkring i full fart, han bryr sig då inte om några klyftor, bara ett skutt så är han över :)

På väg ut så lade Husse ut ett spår åt Putte, låg väl längdmässigt någonstans mellan högre och elit, i mycket kuperad terräng med både gammal skog utan undervegetation, kala klippor och tät skog med blåbärsris. På spåret hade Husse skrämt upp en älg som hela tiden höll sig framför honom och vinglade runt i spåret. Han avslutade vid ett jakttorn som gick att komma åt från slutet så han kunde gå av vid näst sista pinnen och springa och gömma sig.
Spot var riktigt trött efter 2,5 timmar springande på orienteringen och jag hade en tanke på att inte gå spåret i värmen och blåsten men vad tusan, man kan alltid avbryta. Spot gick trots det bra på från början, tog alla pinnar och klarade viltövergångarna relativt bra, han slog lite och fick göra omtag någongång men jag behövde inte hjälpa. På slutet var han väldigt trött och tappade sista vinkeln efter vi gått över en bäck men han gick på i vind efter ett tag, tyvärr strax efter slutet och jag ville inte pressa honom genom att gå tillbaka så det var riktigt tur att Husse gömt sig vid jakttornet med kampgrejen.

När vi kom hem hade jag en mycket trött men antagligen nöjd border collie som verkligen gett allt och som förtjänade en extra skopa mat.

Idag blir det lite lugnare för honom men jag har fullt upp och måste iväg till tvättstugan NU. Sedan lönerapport och bokföring med lite lydnadsträning mellan :)

1 kommentar: