onsdag 4 november 2009

Husse är ledig

Husse har sina lediga dagar onsdag och torsdag. Imorse hade jag glömt bort det så jag vaknade med ett ryck när han sträckte sig efter telefonen på morgonen.

Under morgonen har jag varit ut och tränat dirigeringapportering, började med bollar men de syntes så dåligt i snö och eftersom jag inte har två likadana leksaker i någon annan färg så lade jag ut apporterna... Vilken toppenjycke han är den lilla Prutten, han fixade apporteringen som en dans. När vi avslutade så låg apporterna ute på 5 meter från kon och han körde felfritt höger-vänster fast jag stod kvar 5-6 meter framför konen. Idag hinner vi nog med några pass till och det är så spännande! Jag får tvinga mig själv att inte träna för länge, Spot skulle ju lätt träna en timma om han fick fast jag vet att det slutar med att han bara gör fel för att han blir trött.

Swift har också fått träna lite på kon, vi har börjat om lite så att han ska varva ner och hitta en annan inställning till träningen. Inte så lätt alla gånger... Skillnaden mellan Swift och Spot är att Spot gör vad som helst för belöning - lätt att lära honom då han LYSSNAR för att få sin boll. För Swift är momenten självbelönande (vilket är bra på tävling) och det är svårt att få in något nytt i skallen på honom eftersom det inte blir någon skillnad i belöningen. Vi får väl se hur det går med Piffens träning framöver, frågan är ju om han någonsin kommer ut på en tävling igen. Jag måste ju vara helt säker på att det inte blir några skott eller åska eller regn eller... ja, vad som helst...

1 kommentar:

  1. BC är en underbar ras att jobba ! Nästan självgående i många moment

    SvaraRadera