måndag 11 oktober 2010

Katastrof

Nä, kanske inte riktigt katastrof men lite illa känns det allt. Platsmomenten var verkligen katastrofala, sittandet i Piteå vred han sig och i Luleå lyfte han en tass 8-9, liggandet i Piteå bytte han sida flera gånger, samma i Luleå och TJUVAR sättandet båda dagarna 7-7,5.

MÅSTE TRÄNA PLATSMOMENTEN!

Fritt följ, ja vad ska man säga... gnäll, vida svängar och i Luleå galopperar och HOPPAR han i språng marsch 8-8,5

Dumrutan 10-9 med ngt långsamt sättande i Luleå. Helt ok, 10 är ju godkänt ;)

Inkallning 10-9,5 kommentaren på 9,5 var fint? hmmm undrar om det var därför det blev en halva avdrag ;) Helt ok men han lade sig plats när jag sa ligg båda dagarna, det tycker jag inte om...

Rutan nollade vi i Piteå men i Luleå 10 med kommentaren snyggt! lång förklaring på nollan i piteå som bara låter som en bortförklaring så jag skippar det eller hur Angela ;)

Apportering där bryter vi hela tävlingen i Piteå efter ännu en lång bortförklaring men eftersom alla ekipagen hade det lika svårt dömde domaren tekniskt fel så alla fick göra om och vi behövde inte bryta efter andra försöket och fick 9 med ett dåligt avslut, i Luleå strulade det till sig med och vi fick 5...

Hoppet fick vi 10 i Piteå och 8,5 i Luleå med skrammel eller lindrigt tugg som domaren valde att kalla det.

Vittringen nollade vi båda dagarna efter att han lyft fel pinne. Inga tekniska bortförklaringar enbart eget träningsfel eller så skyller vi på de där jäkla spårapporterna ;)

Fjärren fick vi 9 båda dagarna men av någon j*la anledning har han börjat sätta sig utan kommando när jag kommer tillbaka, i Luleå rörde han sig något framåt men även där lade han sig plats när jag sa ligg så det är inte konstigt.

Slutsatsen blir att det är en väldigt orutinerad hund som inte klarar av svåra upplägg än. Något ojämna är han också, tror han blandar ihop många av momenten och kommandona. Dessutom ofokuserad och överladdad inför tävling, han tycker verkligen att det är skitkul med tävling men han hade ju kunnat gå ner sig några snäpp utan att tappa lusten :)

MEN vi är ändå så glada för att bästa Angela och Nova fick förstapris och vinst båda dagarna även om det innebar att vi kom tvåa :) De var stabila hela helgen och jag är imponerad av deras samarbete och rutin, så fint genomförda tävlingar.

Sedan måste jag ju bara kommentera något jag reagerat över, vi behöver verkligen få någon typ av utbildning för tävlingsledare inom lydnaden här uppe. De måste dessutom få rutin genom att anordna träningstävlingar för att helgen var lite skrämmande i upplägg och rutinbrist. Visst som ena tävlingsledaren sa åt mig när jag surade ihop lite - nu är ni faktiskt i elit!!! men det finns gränser och vi har höga mål så det ska inte behöva falla på att tvl svammlar med så knepiga upplägg att alla ekipagen nollar momentet...

2 kommentarer:

  1. Hm.. Har ju sagt att du skall träna vallning hårt innan du far och tävlar.. Då går han ju bäst ;-)Skojar.. Eller nja..

    SvaraRadera
  2. Nädå Nina du har helt rätt. I vallningen kan jag trycka till honom lite extra och få honom mer följsam men jag kan ju inte bara tävla i Kramfors :)

    SvaraRadera