onsdag 20 oktober 2010

Vinter

Här vräker det ner snö i ofantliga mängder, har kommit 15 cm sedan igår och det fortsätter i rask takt. Usch, jag är redan less på vinter och nu är det "bara" ett halvår kvar innan skiten försvinner.

Vi har ju länge funderat på att skaffa en etta på stan för just den här värsta perioden när båtarna fryser fast i isen och man får leka isbrytare när man ska över älven. Nu har vi gjort det näst bästa och ställt husvagnen uppe på stan istället så vi kan bo där, nästan lika bra som en lägenhet och fan så mycket billigare... Får se hur länge jag stannar kvar här hemma, har egentligen alldeles för mycket att göra för att åka hemifrån men ibland måste man prioritera. Risken att fara i iskallt vatten blir bara större för varje dag som isen blir tjockare.

Idag var det också dags att göra premiär för elementen, brukar ju elda en brasa i kaminen varje morgon och då håller det värmen hela dagen men nu var det väl kallt inne på morgonen. Inte för att jag är snål med elkostnaden utan för att jag helt enkelt tycker att det är så mysigt med en brasa i kaminen som sprakar och knastrar.

Ska nog inte ploga upp lydnadsplan i år, har inga kurser planerade och brukslydnaden kan man träna på ett skoterspår till stor del. Lilla planen plogar jag ju upp som vanligt men den är bra att ha för allt möjligt, inte bara träning :)

Oj då, hämtade mer kaffe och isen har lagt sig ännu mer sedan förra koppen... Idag blir det att städa undan och packa lite så jag är redo att fara när som helst. Måste gå ner och skotta ur båtarna också. Vi har ju bott här i 7 år och aldrig blivit fast på någon sida av älven men jag har alltid ogillat när isen varken bär eller brister, varken båt eller skoterföre... Fast jag kan ju erkänna att jag föredrar hösten när man kör båt in i det längsta för båtar flyter, det gör inte skotrar.

Nä, nu ska dagen få komma igång - så mycket att göra och så lite tid...

1 kommentar:

  1. Det känns skönt att höra att man inte är ensam om att inte tycka om vintern när man bor här uppe...

    SvaraRadera