tisdag 1 september 2009

Dåligt med inlägg...

...har det varit sista tiden men det har varit så mycket bråk i min omgivning så jag inte har haft någon lust att skriva något. Jag är ju i grund och botten en glad och bekymmersfri människa som inte önskar annat än att var positivt inställd till det mesta. Nu har jag helt enkelt fått nog, en något försenad reaktion möjligen men jag är inte en person som fattar förhastade beslut heller. Efter lång eftertanke har jag nu insett att jag borde ägna min tid åt mitt företag och min egen träning av grabbarna. Att vara med i föreningslivet känns för hårt just nu och jag backar undan lite för att återhämta mig av några månaders ständiga konflikter och ifrågasättningar.

Nu till något roligare... Igår körde jag igenom hela lydnadstrean med Spot bara för att kolla läget, mycket finslip finns det men allt som allt har han förstått alla moment som ingår. Sååå skönt! Det som återstår är nu att nöta, nöta och nöta tills allt sitter perfekt 100% av gångerna. Fördelen med Spot är att med rätt belöning ledsnar han ALDRIG på att upprepa momenten :-)

Företaget rullar på, har några bokningar för kurshelger och pensionatet har varit fullbokat under den senaste veckan. Far till Malmen på MH under helgen och sedan kommer en pensionathund till veckan efter det. Sedan radas de aktiva helgerna upp en efter en, kurs i Luleå, instruktör på kennelläger, tävling i Jokkmokk och förhoppningsvis en visit i Viätt hos Spots uppfödare. Jobbigt men kul...

I trädgårdsbranschen har det blivit gult och brunt, det mesta har börjat ge upp blomningen och skördetiden är i krokarna. Jag har plockat tomater, potatis, sockerärt, gul ärt, morötter och kålrötter i massor. Jag provade ju att sätta några blomkålsfrön också vilket har fungerat perfa, blir fler till nästa år alltså. Purjolöken har blivit lite tanig men god och smakrik, löken får vara kvar i jorden ett tag till och växa på sig men den är också god och används flitigt i matlagningen. Kryddväxterna är det inte heller några problem med och jag har fryst ner och torkat mängder med gräslök, persilja, dill och mynta mm. Jag har testat att lägga in gröna tomater vilket alla säger är så gott, jag är lite skeptisk men vi får väl se :-)

Mycket hallon och svarta vinbär blev det i år, kokade saft på det mesta men även lite gelé blev det. Provade att koka gelé på lingon som blivit kvar i frysen sedan förra året, den stelnade iaf så får vi väl prova till lite kött framåt hösten när man har det varmt och gott i stugvärmen med höstvindarna som tjuter i stugknuten.

Nä, nu har jag filosoferat klart för idag, ska ut och motionera pensionatets gäster.

2 kommentarer:

  1. Ja visst är det kul när hösten kommer med alla kurser och aktiviteter :) Känns lite som en nystart varje gång!

    Låter ju UNDERBART med sån bra skörd. Gott med hemodlat.

    Vi ses på kursen i Luleå om inte före! Ha det bra

    SvaraRadera
  2. Jaha Carina, när får jag och mina två svartvita komma på en träninghelg för er?;) Du vet, vi vill ju träna för ett proffs ;)

    Skönt att alla momenten i trean börjar sitta, med finslip kommer de bli kanon!
    KRAM Sanna och flocken
    www.brasse-dippa.se/sanna

    SvaraRadera