tisdag 21 september 2010

Fokuseringsproblem

Tränade på här ute på gräsmattan och skulle hämta ut träapporterna för lite dirigeringsträning. Såg tungapporten och det var med allra största självbehärskning jag inte tog den och började träna... Det är så roligt att börja med nya moment och hitta lösningarna som får hunden att förstå vad jag menar och i lydnaden har vi ju kommit så långt man kan komma - rent inlärningsmässigt iaf. Men fasikens om jag tänker ge med mig och avvika från planen. Fokus just nu ligger på lydnad för att nå våra sista mål där, när det är klart så kan vi ju göra vad tusan vi vill.

Fokuseringsproblemen visar sig däremot när jag planerar träningarna. Klurar på inlärning av framåtsändande, hur tusan jag ska få honom att skälla och hur jag ska lägga upp fysträningen för att bygga nackmuskler så han lättare klarar av tungapporten. TROTS att jag egentligen borde lägga upp en träningsplan för hur vi ska befästa de små förändringarna vi gjort i lydnadsmomenten för att få till det där lilla extra. Eller hur jag ska få honom att förstå vilka förändringar det är jag är ute efter...

Nä, nu måste jag tänka målinriktat och ge mig fasiken på att klara målen vi har satt upp i lydnaden och som ska vara klara senast april nästa år. Fokusera och rikta in sig mot att knäcka målen vi har kvar, det är ju inte så många eftersom vi knäckt de flesta redan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar