torsdag 9 september 2010

Funderingar

Försöker hålla massor med bollar i luften för tillfället samtidigt som jag tränar Spot. En sak som jag tycker är jobbigt är att hinna med alla moment nu när jag försöker pyssla lite med brukset också. Vi har nyss avslutat inlärningen av flertalet moment som ingår i brukset och då har lydnaden fått flytta åt sidan lite. När jag nu återupptar lydnadsträningen inser jag att vi tappat lite precision och säkerhet i vissa moment. Dessutom har vi helt börjat om med dirigeringsapportering och vittringsprovet där vi haft problem tidigare. Det gör också att vissa moment som är 'säkra' får stå åt sidan men då tappar vi säkerheten istället. Fan också!

En mycket utförlig träningsplanering är ett måste så jag ska sätta mig ner och skriva i detalj allt vi behöver träna på och hur träningen ska läggas upp. Problemet är egentligen motivationen - det är roligare att träna på de nya momenten jämfört med att nöta lydnadsmoment som han faktiskt kan och utför likadant varje gång. Fast samtidigt vet jag ju att man måste nöta för att allt ska fungera felfritt på tävlingsplan under de förhållanden som det innebär med nerver och utebliven belöning. Sedan har jag blivit mycket dålig på att gå igenom grundövningar som jag normalt gör, känns som att jag stressar fram i momenten lite och inte har det där lugnet som jag brukar ha.

Jag kan nog också säga att det är sista gången jag anmäler mig till både lydnad och bruks under samma helg, framförallt när det är lydnad på kvällen och spår morgonen efter. Det är svårt att kombinera eftersom brukslydnaden ligger på en så låg grundnivå jämfört med lydnaden och det kan bli svårt att backa från kväll till morgon. Hade varit lättare om tävlingsdagarna varit de omvända, brukset före och sedan lydnaden... Nej, nu ska jag börja tänka positivt igen, behövde bara få ut lite negativt först :)

2 kommentarer:

  1. Känner igen det där.. men brukset är ju såååå kul ;)

    SvaraRadera
  2. Du är alldeles för "petig" men det är nog kanske din starka sida i slutändan...:)

    Tror nog att det kommer att gå bra i alla fall för du har så bra stabilitet på dig själv och då faller Spot in i ditt lugn och kommer att prestera på topp..........tror på dig!!!

    Monica Micke och Sara

    SvaraRadera