tisdag 8 november 2011

Sammanfattning - året som gått

Ja, inte kan vi skryta med att ha varit speciellt tävlingsaktiva under 2011 direkt. En tävling har vi varit med på i juni, högre spår i Gällivare, resultat -uppflytt till elit. Tanken var att vi även skulle starta elit under hösten men jag kunde inte hitta något boende i Jokkmokk under den tävlingen så jag tappade suget lite. Känns helt ok ändå, vi har inte bråttom. Tränat har vi dock gjort, Tåmelägret med Åsa och Nils-Rune var helt fantastiskt och vi fick igång spårarbetet så underbart fint. Spot lärde sig att pinnar kan vara riktigt roliga så vi blev av med ett stort bekymmer, det spelar ingen roll hur bra spårhund man har om man inte har pinnarna som bevisar det...

Under hösten drog vi igång vallningsträningen och satte målet att starta på vallhundsprov. Det gick lite si och så med träningen, högt tempo, dåliga stopp, snäva flankeringar och en hel del allmän olydnad ;) Jag anmälde mig till VP i Vallsta och bokade in mig på en helg hos uppfödaren. Vilken förbättring på två dagar.

Helgen efter träningen hos Nina kom så morgonen på dagen D, domaren gick igenom hela banan och berättade vart svårigheterna kunde finnas och vad hon ville se i första hand. Jag hade startnummer 3 och kände mig mycket lugn och sansad, skickade på högerhämt, Spot skar in och jag fick skicka ut honom på nytt men jag kan ändå inte klaga på utgången 17/20, upptag 10/10, framdrivning 19/20 totalt 46/50. Fösning 8/10, drivning 18/20 och mitt absoluta mardrömsmoment fålla in 10/10 och avslutningsvis fålla ut 10/10 totalt 92/100. Overkligt men faktiskt helt otroligt sant! Jag är nu stolt ägare till en godkänd vallhund och lydnadschampion.


Under nästa år har vi stora planer, självklart hägrar spårchampionatet, konstigt vore det väl annars. Våren, ja frågan är...lydnad? Borde hinna med en hel del tävlingar innan spårsäsongen drar igång men hinner vi träna till dess?? Vad ska vi i så fall sätta för mål??? Ska jag satsa bara på brukslydnaden och få till de momenten eller tävlingslydnad i kombination? Vallningen, ska vi satsa på en tävlingskarriär även där eller hobbyvalla? Känns dumt att slösa en sådan talang på att flytta får utan att någon får se det ;) Orkar knappt tänka på hur jag ska hinna med allt och hur jag ska lägga upp det... Att vi ska vara aktiva är självklart men vad vi kommer att pyssla med det är däremot den stora frågan. Det är för mycket att ligga på topp i tre olika grenar. Nog med funderingar.

Hoppas att ni alla får en bra vinter även om snön låter oss vänta ett tag till men det är ju bara bra så man hinner med lite mer barmarksträning. Det var årets sammanfattning och lite funderingar inför nästa säsong.

1 kommentar:

  1. Ja med tanke på att det är bara vallningsbilder på Spot här i bloggen så ska det bli roligt att se hur ni väljer.. Men man kan göra mycket om man vill och har en bra hund! Eller så behöver han en kompis som kan göra allt det andra med han vallar ;-)

    SvaraRadera