måndag 7 november 2011

Gk Vallh pr SE LCH Viätt's Spot

Äntligen vågade jag mig ut och prova på ett vallhundsprov. Det var kul, nervöst och mycket lärorikt. Jag trodde att det skulle vara mycket svårare, inte för att det var lätt men jag hade någon rabiat fantasi om att det skulle vara värre :) Tänk hur svårt något kan bli när man inte vet bättre... Hur som helst slutade vi på otroliga 92 poäng av 100 och gjorde helgens bästa VP resultat med domarens kommentar "harmoniskt och samspelt, balanserat". På VP får man inga placeringar eftersom det är ett arbetsprov och inte tävling men jag känner mig MYCKET stolt över resultatet. Fåren passade oss, vi var i fas med varandra och jag kände mig fullständigt lugn, svårt att andas men lugn - har hört att syrebrist har den effekten ;)

Ändrade VP starten på söndagen till en IK1 istället och lyckades få startnummer 1, taskigt värre. Jag var inte riktigt på topp av flera olika anledningar men jag och Spot var absolut inte på samma våglängd. Jag skickade högerhämt, hans favorit, han skar vänster... Jag fick iväg honom höger till slut men poängen var ju borta, han stannade kort, gjorde en framdrivning där han inte tog ett enda kommando och så fortsatte det banan igenom. Jag har en mycket bra hund men koncentration och fokus ligger på listan för vinterns träning OCH att lyssna på mina kommandon!!!

Det gick bra för Nina och halvsyster Isa också, de vann IK1 båda dagarna på fina poäng 89 och 90 om jag inte minns fel. De vann såklart priset för helgens bästa IK1-hund.
Susanne fixade VP med både Guss (88 poäng) och Hinza (60 poäng) på lördag resp. söndag.
Grattis säger vi till både Nina och Susanne!

Nu tar vi vinter när det gäller vallningen, kursstart om några veckor men nu är det lydnaden som gäller. Jag ska bara bestämma mig för vad vi ska satsa på under nästa säsong... Mina planer kommer som vanligt här i bloggen när jag skriver ner säsongsberättelsen :)

2 kommentarer:

  1. Ett stort jättegrattis till dig & Spot för era prestationer och titeln GK Vallhund!!!
    Så kul med tanke på att ni inte har tränat vallning så länge ;-)
    En extrahälsning från Heia....

    SvaraRadera
  2. Ja jätte grattis! Det var så lugnt och fint!! Så roligt att få vara på plats och se! Kram till er från uppfödaren!

    SvaraRadera