fredag 18 november 2011

Viätt

Vi var till Viätt igår över dagen, känns ovant att det bara tar dryga timmen att köra upp dit förut var det ju 14 timmar. Vi startade planlöst, jag avskyr att träna planlöst, sedan tog Nina kommandot och styrde upp vår träning då gick det bättre. Fick lite blodsockerfall på eftermiddagen och var nära sammanbrott när inte hjärnan fungerade, Spot lydde inte ligg och jag började säga fel på vänster och höger (igen) trots att jag faktiskt varit rätt duktig på att säga rätt senaste tiden. Blir allvarliga problem i delningarna när jag säger vänster istället för höger...å fort går det, när inte stoppen fungerar kör jag ihop helt. Självklart tappar jag också humöret och jag vet om det - frustration!!!

Till vinterns kurs har jag i alla fall en ungefärlig plan över vad vi ska träna på, måste strukturera upp den något men i stora drag handlar det om tempo, kontroll och stopp, vi måste backa i träningen av ligg så han börjar lyssna på första kommandot igen - inte på tredje... Delningar står också på listan, fråndrivning där jag lär mig att läsa av fåren och överlag träning där jag ser hur hunden styr fåren och försöka lära mig av det. Jag måste bara återigen förstärka vilken tur jag har att det är just Spot som lär mig valla, han vet verkligen hur fåren fungerar och han hittar inte på alltför mycket bus. Sedan att han tror att han alltid vet bäst, nåja, det får vi ta en annan gång ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar