måndag 8 juni 2009

Vad hände?

Jag står som ett frågetecken efter helgens tävlingar. På fredagen tror jag att det var grannens hund som följde med mig ut på plan för inte tusan var det då min hund... Vi hade ingen kontakt och lydnaden var som att vi aldrig tränat förut. Vi bröt efter fjärren när han inte ens tittade på mig.

Lördagen började med spår ute på Kalixfors, öppen gräsmark med sidvind och motvind där sistasträckan blåste in över första. Nema probelmas sa Spot och satte näsan i spårkärnan och höll den där, markering på alla pinnar, hur fint som helst. När vi så kom till budföringen så hade han inte fått spåra nog, bara 300 meter så han tyckte väl att marsch-kommandot borde betyda leta spår för det var vad han gjorde. Lydnaden gick lika uruselt som fredagen men bruksets bedömning är ju lite snällare så vi fick uppflytt.

Söndagen gick bättre men inte var han riktigt fokuserad ändå trots att jag arbetade på för att nolla helhetsintrycket. Vi busade och hade dökul mellan momenten bara för att vi skulle avsluta den långa helgen med att ha roligt trots att det var tävling. Det lite kluriga var apporteringen, han sprang mot apporten, gjorde en liten båge mot domarsekreteraren men när jag påminde honom om arbetet så hämtade han apporten och gjorde en snygg avlämning, allt i galopp. Vi fick NOLL!!! och så står det att vi bryter momentet...jag fattar inget. Nå, där rök förstapriset.

Här kommer bedömningen (domarens kommentar inom parentes)

Appellspår lördag

Linförighet 7,5 (sent sättande, nosar, dk, tränger ngt i transp.)
Linförighet 7 (sent sitt, pos, svävar ut ngt vid högersväng och helt om, nosar, dk)

Framförgående Avstår

Platsläggande 9
Platsläggande 8 (ngt sent läggande)

Inkallande 9
Inkallande 9 (tempo)

Apportering 9
Apportering 9 (slirar med fötterna på apporten)

Hopp 7 (lägger sig)
Hopp 7 (ligg på andra sidan, tendens till tjuvstart)

Platsliggande 10
Platsliggande 10

Budföring 0
Budföring 0

Spår 10 (Bra!)
Spår 10

Lydnadsklass 2 söndag

Platsliggning 10
Fritt följ 8 (pos, snett sitt, svävar ut ngt, sent sitt)
Läggande 8,5 (Ngt sent läggande)
Inkallning med stå 6 (Sent ställande, tjuvstart vid inkallning)
Sändande med stå 7 (kraftigt dk, sitter i rutan) obs. kraftigt dk var alltså med handtecken och röst, inte hårt dk...
Apportering 0 (bryter momentet)
Hopp 10
Fjärrdirigering 10
Helhetsintryck 5 (drar upp hunden för mycket mellan momenten)

Det kommer fler tävlingar...

2 kommentarer: