tisdag 24 maj 2011

Eftermiddagsspår

Fick ett infall efter att ha läst på FB att Emmeli ville spåra så vi drog iväg ut i skogen efter Rautasälvsvägen och lade ut spår åt varandra. Vallade en uppletanderuta och drack kaffe eller ja, Emmeli drack Cola och jag drack kaffe :) Spot gick helt åt skogen på uppletandet och hämtade in snitslar, pinkade i rutan och allt möjligt, nu var jag orättvis, han hittade faktiskt prylar också men inte alls så bra som han kan.

Först gick Emmeli Bruces spår som jag lade kring 300 meter i en massa kringelkrokar, han gick verkligen toppenfint. Det kommer att bli en fin spårhund, taggad till tusen var han och hans första icke-förar spår. När han fick tappt i sista vinkeln så jobbade han ordentligt och gav sig inte men hamnade lite i vind och passerade godisburken på slutet med bara några decimeter men vi fixade så han fick sina Frollar på slutet ändå :) Alla övriga prylar gick han över och då menar jag verkligen över precis i kärnan, med lite mer träning på att hitta grejer i spåret så blir det jättebra.

Spot fick sitt spår efter det och gjorde ett perfekt upptag, gick på spåret och jag behövde inte ens sträcka mig för att ta ner klämmorna som markerade spåret. Han missade på ett ställe där han gick upp i vind och över vägen såg man på E's markeringar att han låg någon decimeter ifrån kärnan men gick på direkt efter igen, han missade en boll som låg där vart han gick på kärnan igen men vad är en boll i skogen i jämförelse med alla pinnar ;) Han tog upp alla pinnar (7+slut) och apporterade in dem, mycket energi gav han på det och han blev trött i slutet men brydde sig inte det minsta i björnskiten vi gick över. På slutet missade han där spåret gick över en stig men eftersom han ökade draget i linan så förstod jag att vi var fel, lätt att läsa den där lilla skiten ;) Han låg ungefär 2-3 meter ifrån och när jag sa åt honom så tog han självmant upp spåret igen och fick slutpinnen. Nu blir det att lägga längre och längre spår så vi får upp uthålligheten efter vinterdvalan, får lägga in uppletande efter det också så han orkar för tempot i uppletandet var inte på topp efter spåret. Om ett par veckor hoppas jag att han är uthållig nog för spår, uppletande och lydnad under ett och samma pass.

Hur som helst en eftermiddag i trevligt sällskap och vi hade tur med vädret då det började ösregna när jag kom innanför dörren här hemma. Tack Emmeli för ett mycket givande spår, det skulle vi gjort oftare ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar