torsdag 11 december 2008

Kallt och en bäddbeskrivning

Här har det varit 34 minusgrader och vi har tillbringat största delen av tiden med att elda. Jag hade ju kunnat höja värmen på elementen men det är ju ingen sport :-) Spot håller på att krypa ur pälsen av inaktiviteten men de andra tar det med ro. Det har ju varit kallt i en vecka nu och det blir inte mycket gjort i kylan, man håller sig inne och inte ens hundarna vill vara ute några längre stunder. Idag är det varmare, bara kring -22 eller nåt sånt så vi ska ta en promenad. Om det hade varit lite varmare så skulle jag ha låtit hundarna springa med skotern eller framför sparken för ja, som jag skrev - Spot håller på att krypa ur pälsen och behöver en rejäl omgång både fysiskt och mentalt. Swift börjar bli sådär klängig som han brukar bli när han är rastlös men han är bättre på att ta det lugnt.

Jag kan ändå inte komma ifrån att det är rätt mysigt med kylan, det är vackert ute i skymningsljuset och snön blir gnistrande kall. Igår fick jag städat på sådana ställen som lätt blir lite eftersatta, kylskåpet och garderoben. Ikväll kommer Lasse hem så det ska bli kul, han kommer med kvällsflyget så det blir rätt sent men han kommer hem åtminstone. Vi tänkte egentligen åka till Luleå och shoppa men han har så mycket syjobb så vi måste avboka den resan. Det är bättre att han gör färdigt allt nu så vi kan fira jul i lugn och ro. Apropå syjobb så fanns det önskemål att få en beskrivning på mina hundbäddar, jag ska ta ett foto, vänta...

Spots bädd har lite för mycket fyllning och jag har inte tagit mig för att tömma ut lite men han tycker det är rätt bra ändå. Den har ett överdrag av svart konstskinn i krokodilimitation, snygg tycker jag. Haxzos har ett gammalt påslakan som överdrag, inte så lyxigt men man brukar väl säga att skomakarns barn går utan skor :-)








Nedan ser man materialet som är grunden för bädden, en slitstark väv som är vattenavvisande och tvättbar. Den används till arkar och tältkåtor bland annat och klarar den stormvindarna på fjället så klarar den det mesta. Sedan kan man ju själv välja vilket överdrag man vill ha, ett som är lätt att torka av eller ett som måste tvättas. Den på bilden nedan (Haxzos bädd) är förstärkt i botten med båtkapellväv men jag har märkt att det är mer jobb än fördelar när man ska rengöra den. Det är också den första bädden jag sydde, måste vara 3 år sedan alltså, tyget har inte blivit det minsta slitet ännu så det ska bli spännande att se hur länge den håller.


Så, då har jag äntligen tagit mig för att lägga ut den beskrivningen. Bara å vänta på beställningarna alltså ;-) Nu ska jag äta frukost.

1 kommentar: