fredag 2 januari 2009

Snart ska jag iväg...

...och hålla kemilektion, många strängar har jag på min lyra eller hur ordspråket går... Idag i organisk kemi (blä) mest nomenklatur (ännu mer blä) det var kanske inte min favoritkurs och inte min favoritlärare men jag tror jag ska klara kemi A på gymnasienivå :-)

Hela julen har jag nu gått igenom kemi A med en elev som inte förstår sin lärare och alltså sökte upp mig. Ibland har jag blivit så irro så det inte är sant, av vilken anledning ska man göra kemin så tråkig på nybörjarnivå så att ingen gillar kemin och drömmer mardrömmar (kanske lite överdrivet) om kemi. Ingen fattar något därför att det som kallas grunder är lösryckta delar ur ett enormt stort ämne och inget förklaras så man förstår. Varför inte bara jobba med grundäggande vardagskemi för att elever ska kunna tillgodogöra sig ämnet och se vilken funktion kemin har i universum. Om man sedan känner sig motiverad (som jag då mitt pucko) så kan man gå vidare och läsa specifika kemikurser på universitetet där man går in djupare i de olika delarna.
Varför i hela friden ska de stackars eleverna lära sig om kovalenta bindningar när de inte från början förstår hur och varför atomerna byggs ihop till molekyler. De saknar grunderna helt och hållet. Det var som en person sa, det är som att det saknas en bok mellan grundskolan och kemi A på gymnasiet. Dessutom (å nu är jag arg) finns det delar i deras kursbok som är till hälften sant. Ex. från senaste lektionen där man förklarat vätebindningen som en stark dipol mellan H och antingen O, N eller F. Jorå, helt sant men molekylen SKALL vara linjär med en maxavvikelse på 30 grader. Oja, dipolerna, vojne, jag tänker inte ens gå in på förklaringen av dipoler. Stackars elev som sitter där med en lärare som inte kan förklara hur det fungerar och en kursbok som sätter stora frågetecken i huvudet på en, nu har ju "min" elev ändå tur eftersom hennes mamma känner mig (:-D)) så hon kan få lite mer förklaringar men tänk de andra stackarna som inte kan få den förklaringen.
Jag, som ändå läst en del kemi de senaste åren blir förvirrad när jag försöker förstå vad som står där, inget är förklarat i sin helhet utan allt är bara noterat. Nä, hujja om jag hade fått bestämma kursplanen så hade alla elever velat fortsätta läsa kemi när de gick ut gymnasiet.

Lite laddad kanske jag blev så ursäkta möjliga skrivfel...men jag tycker det är så hemskt att man gör ett ämne som är så ROLIGT till det tråkiga ämnet alla vill undvika.

Nåja, igår tränade jag vittring med Spot. Det var trögt i början men innan kvällen var slut tog han rätt 90% av gångerna, skam den som ger sig :-) I eftermiddag blir det fortsättning, hoppas han har lite minne kvar från igår.

Nu måste jag dra...

2 kommentarer:

  1. Dy upphör aldrig att förvåna mig.. Hade väl också en del kemi i skolan men jag kan väl lugnt säga att förutom det som smällde eller pös så var det inget som intresserade mig.. Får väl skicka sonen uppåt när det blir dags för det i skolan;-) Jaså Spot brydde sig inte i smällarna.. Nä har man en korkad mamma så har man..Går liksom inte in sånt då;-) Som Ronja.. Jo nog läser vi men det är så kallt om fingrarna så man sitter inte och trycker på tangenterna länge.. -15 g här idag.. jag vill valla men istället försöker jag para hundar.. Går jätte bre eller inte när man måste vara inne och hanhunden lyfter på benet hela tiden. Inte min!!!
    Ja flytt närmre du,, ta med gubben så skall vi snart klara det vallhunds provet. Fålla kan ni ju redan;-)
    Kram Nina
    www.viattskennel.se

    SvaraRadera
  2. Nina igen.. ja du ser ju varken tangentbord eller fingrar lyder haha..

    SvaraRadera