tisdag 27 januari 2009

Tufft idag

Det kan bli svårt att hålla sig vaken under hela dagen idag. Vi börjar med natten, Lasse kom hem från jobbet sent som vanligt under eftermiddagsveckorna. Han hade passerat en älgko och två kalvar som stod och åt på grannens tomt. Oki doki, det var alltså därför hundarna hade levt om så mycket. Nå, jag somnade om och vid halv 2-tiden kom ett mms med en bild på min nya systerdotter. Eftersom vi bor i Kiruna så har vi 12 mil till närmaste BB pga nedskärningarna inom vården. Nåjo, det innebar således att "Alice" föddes i bilen mellan Skaulo och Muorjevaara med pappa Gunnar som barnmorska. När ambulansen kom var allt klart och de körde syrran till Gällivare.

På morgonen gick jag ut med hundarna på gården, lagom nyvaken, Haxzo bajsade och medan han står och trycker hör jag ett grymtande. Eftersom Lasse berättat att älgarna var i krokarna fattade jag på en gång och sprang in med hundarna innan de upptäckte älgarna. Haxzo bajsade ca 5 meter från älgarna som låg och sov... Jag gick ut och försökte få bort älgarna därifrån, det var omöjligt, de reste sig inte ens upp - jag fick gå och hämta kameran istället.
Taskig bildkvalitet för det var fortfarande mörkt, inte så kul att springa på dem så där i mörkret.
Senare under morgonen så har de iaf vaknat och börjat käka på våra granar.
Kon står och tuggar på björken fullständigt obekymrad om vår närhet, livsfarligt...

Så, det tog ett tag innan jag kunde släppa ut hundarna för morgonrastningen, Haxzo hade ju gjort det viktigaste...

1 kommentar:

  1. Fräna grannar du har *fniss*

    Kan du komma hit å göra sån där gärsgård åt mig med, den var fin

    kram Lie

    SvaraRadera