måndag 23 mars 2009

Tävlingsredovisning

Här kommer ett trött inlägg efter många mil i bil. Vi kom till PBK på lördag eftermiddag och tränade ett kort pass på planen så Spot skulle vara något van vid underlaget - blött grus. På söndagen var vi pigga och utvilade, taggade till tusen så vi gick upp tidigt och tränade en vända till på planen. Spot visste väl inte riktigt vad som var på G men han skötte sig alldeles utmärkt och vid ingången till platsliggningen gick han perfekt vid sidan och platsliggningen var väldigt trygg. Tandvisningen var en piece of cake social som han är, charmade domaren gjorde han också :-)

Han fick en stund i bilen eftersom vi hade startnummer 6 och när vi återigen gick ut på planen så var han helt underbar. Vi jobbade oss igenom linförigheten med lite strul i en vänstersväng men annars fungerade allt som det skulle, självklart var det jag som var otydlig och han hann helt enkelt inte med och trängde. På läggande under gång lade han sig inte men jag lämnade det bakom mig mentalt och gick vidare. När jag skulle lämna honom för inkallning kom det självklart två eller tre skotrar körandes på skoterleden som går alldeles vid planen och han tappade fokus helt men jag väntade ut skotrarna och slutförde momentet, något dåligt tempo men snygg ingång. Ställandet bara passerade förbi så jag har ingen aning om vad jag gjorde :-)

Apporteringen var komisk, han lade sig med apporten i munnen men bibehöll ett fast grepp och jag tror domaren fick problem med bedömningen, tror inte det finns några rekommendationer för just det felet. Hopp över hinder var lika bra som på träning så det går knappt att säga något om det. Helheten drogs antagligen ner av att jag inte gav mig förrän han låg på läggande u. gång och för att han skällde till någon gång mellan momenten, han ville väl ha köttbulle...

Här kommer betygen:
  1. Platsliggning 10
  2. Tandvisning 10
  3. Linförighet 9,5 (tränger)
  4. Läggande 0 (lägger sig ej, DK)
  5. Inkallning 10
  6. Ställande 9 (tar ett steg)
  7. Apportering 9,5 (lägger sig)
  8. Hopp ö. hinder 10
  9. Helhetsintryck 8

Totalt 172,5 poäng och en femteplacering.

GRATTIS till ANKI som också fick förstapris och en tredjeplacering med "nya" tjejen.

Och ett ENORMT GRATTIS till ANGELA som fick förstapris i ELITEN med HAZTA

Utöver tävlingen så har Spot busat med rottisbrudarna Nova, Hazta och Dixie, han träffade även en schäfertik som jag inte vet namnet på och en bordertik, jag och mitt minne... Han fick även tillfälle att hälsa på sin halvsyster Loveis som kom och kikade på vår debut. Allt som allt en mycket trevlig dag med gamla bekanta och nya bekantskaper, som det brukar vara på välbesökta tävlingar :-)

Idag har vi varit i Öjebyn för HD-röntgen. Nu ska jag betala in avläsningen så vi får resultatet snabbt. Nästa tävling är 22 april i Piteå, vi tränar som galningar fram till dess och satsar på tvåan ;-)

3 kommentarer:

  1. Grattis!
    Det gick ju bra det där. Och då menar jag både momenten och att charma domaren :)
    Mina hållna tummar hade inte behövts.

    På återseende i april,

    Karin & Loveis

    SvaraRadera
  2. Jätte Grattis igen till 1a priset!!
    Vi håller tummarna för HD resultatet.......spännande värre!

    Skall rtg Dixie först åt sommarn hon är ju så hög å så har hon ju inte löpt heller såå.

    SvaraRadera