söndag 5 oktober 2008

En snabb sammanfattning


Om vi sammanfattar säsongen som det ser ut fram till idag så blir det:




Swift:


Missade SM i år med några ynka poäng, låg som andra reserv. Kommer att missa även nästa år då poängen inte räcker och jag inte tänker jaga mer. Våren bjöd på smärtutredning som avslutades med tandutdragning, två tänder rättare sagt. har inte tävlat värst mycket men jag har sett förbättringar i vissa moment, andra har blivit sämre. Eller nä, inte sämre men alldeles för lätta för den självtänkande Swift som kan själv och inte behöver vänta på mitt kommando... Han går nästan hela fria följet själv dessutom, jäkla jycke :-) Lite vallning har det också blivit, han älskar det verkligen så jag ska fortsätta med det nästa år.


Hösten har vi så kommit till och ännu en tand fick dras ut, han hade slagit ut en stor flisa från den och det såg faktiskt riktigt jävligt ut. Han hade ett litet sår mellan tårna på framtassen som utvecklade sig till en böld som skars upp i samma veva.




Haxzo:


Gjorde ett test att tävlas med annan förare men när han sprang upp till mig i publiken efter att ha letat efter mig hela tiden så bröt vi. Annars har vi tagit det väldigt lugnt eftersom jag trodde att han bara behövde få triggas lite för att vilja jobba mer. Nu visade det sig istället att stackaren har L7S1 och alltså inte har någon brist på motor, bara brist på frisk rygg. Synd på en så härlig familjehund som han är men framtiden får utvisa hur länge han kan leva smärtfritt innan det är dags att fatta det stora, jobbiga beslutet.




Spot:


Monster flyttade hem till oss på torsdagen den 1 maj, jag behövde inte ens slå upp det i almanackan eftersom jag aldrig lär glömma den dagen. Han välte vår lugna värld upp och ner. Vildare valp får man leta efter och jag lärde mig snabbt att om han hade dubbla ståöron på morgonen så släppte jag ut grabbarna och drog täcket över huvudet för då var det full fart. Spot har jobbat på grundövningar inför lydnadsträningen och har redan kommit långt. Han är en dröm att arbeta med och är väldigt störningsokänslig under kommando. Han är redan träningsnarkoman och vill inte fara hem från bruksis, inte ens efter långa träningspass. Lite vallning har det blivit även för honom, inget avancerat men han har sett fåren och vet vad han ska göra med dem. Jag letade ju efter en stabil, fysiskt komplett och arbetsvillig border, jag fick det jag önskade men det enda jag inte ville ha var en svart BC med gula ögon och ståöron - nåja, han har ju bara ett ståöra ;-)

Tänk er att vakna till det här:
Nä, jag ska inte vara orättvis, han är en guldklimp. Jag har materialet nu gäller det bara att förvalta det.
Det var en sammanfattning av en säsong med hund, jag ska inte tävla förrän i mars nästa år och då är det premiär för Spot på plan. Det ska verkligen bli spännande.


1 kommentar:

  1. Asg man blir nästan lite rädd för Monstret :)

    kraaaaaaaaaam

    SvaraRadera