måndag 11 maj 2009

Fullt hus

I lördags kom Lasses brorsa Krister från södra norge för att besöka oss. Han har något jobb han ska göra här och stannar till imorgon eller längre om jobbet inte går så bra som förväntat... Edvin var också här så att det var verkligen fullt hus :-) Har ni hört låten som Larz Kristerz spelar om "...jag måste ringa Carina, får inte glömma det..."? Ganska komiskt insåg jag och Edvin som kom på att både Lars och Krister har en fru som heter Carina, alltså gick vi runt och kallade dem Lars Kristers och sjöng "jag måste ringa Carina, får inte glömma det", samtidigt försökte vi lära oss att jonglera med tre bollar *asg*
MVH//Tokarna på andra sidan älven...

Några spår har det blivit med lillprutte, vi har problem med sidvinden. Han slår ut i vind och tappar lite i vinklarna. Någon med tips? Jag har provat att ha lång liggtid (gick bättre men inte perfekt), resonerade med M och lade många apporter tätt på sidvindssträckan och höll kort lina så han inte kunde slå ut i vind (gick bättre men inte perfekt) och nu har jag inte fler lösningar. Idag ska jag lägga ett "sick-sack" spår så att han får träning på vinklar och då tänkte jag ha mycket medvind och korta sträckor med sidvind så han måste gå rätt i vinklarna för att hitta spåret, äh vad svårt att förklara i text... Kanske lägger grejer precis efter vinklarna så han tvingas in eller vad tror ni?

Senare på förmiddagen: Är nu tilbaka efter spåret och Spot gick mycket bra även i sidvind. Kanske han börjar fatta att hålla sig i kärnan... Det var vid något tillfälle han tog upp spåret fel efter en vinkel men det måste jag få skylla på vinden som snurrade just där och han är inte nog erfaren att kunna bedöma sådant än. Han gick rakt på alla tre pinnarna och slutet så jag kan inte klaga på precisionen där heller. Går jag för fort fram? Jag börjar bli lite osäker på mig själv känns det som. I eftermiddag kanska jag går ut ett kort spår (godisspår?) bara för att backa träningen lite, även om han nu gärna vill fortsätta även efter längre spår.

2 kommentarer:

  1. Kan nog vara klokt att backa tillbaks ibland och göra det lätt för hunden. Det är så lätt att man går för fort fram! Tror att hundarna tycker att det är roligare om de får en riktigt enkel uppgift ibland. =)

    SvaraRadera
  2. Hörrö... var det inte bara till agility man kunde använda BC ;)

    Låter som det går bra ditt tränande... saknar dig och här nere vid kusten händer det grejor. Ringer dig nån kväll, har ju bara blivit att jag sagt ringer sen de sista gångerna vi pratat.

    kram på dig

    SvaraRadera